Saltar a contenido principal Saltar a navegación principal

Resumen

A rich and engaging resource for enhancing the quality of teaching, this book is an essential professional companion for teachers of English as a foreign language. Major strengths are the infusion of a rigorous, well-researched basis in systemic functional linguistics into a framework of highly engaging, authentic learning experiences. These feature systematic, meaningful language teaching through interaction encounters in contexts of shopping, personal health care and other practical transactions, as well as delightful opportunities for enjoyment with literary narratives and movie reviews.

 

Un atractivo y rico recurso para fortalecer  la calidad de la enseñanza y un compañero esencial para la actividad profesional del profesor de inglés como lengua extranjera. Entre las fortalezas de esta obra, se destaca la capacidad de integrar un marco sistémico funcional riguroso y sólidamente fundado con un conjunto de experiencias de enseñanza - aprendizaje auténticas y verdaderamente motivadoras. Estas actividades promueven de manera sistemática y significativa la enseñanza por medio de interacciones de compra y venta, salud personal y otras transacciones cotidianas, junto con encantadoras oportunidades para disfrutar narraciones literarias y reseñas de películas.

 

Len Unsworth

Professor in Education, Griffith University,

Queensland, Australia.

Indice

Index

 

11  Foreword

13    Introduction

13    Our aim

15    How this book is organized

 

17      Chapter 1: Approaching texts functionally

17    A brief encounter with Systemic Functional Linguistics

19    Teaching genres

30    Getting set to teach with the genre cycle

 

33      Chapter 2: Narratives exploring worlds, using language creatively

33     Why stories?

35    Stories in context

36    Understanding stories

39    Narratives in EFL textbooks

42    Teaching narratives

42    Activities for classroom practice

60   Lesson plan on narratives. The case of Switch on the Night

74    Appendix

 

77      Chapter 3: At your service! Getting what we need done

77    Why service encounters?

80   Service encounters in context

81    How is the social function of service encounters fulfilled?

90   Service encounters in EFL textbooks

92   Teaching service encounters

93    Activities for classroom practice

114  A textbook lesson revised

125  Appendix

 

129  Chapter 4: Don’t miss it! A lesson at the movies

129  Why movie reviews?

131   How is the social function of movie reviews fulfilled?

137   Movie reviews in EFL textbooks

139  Teaching movie reviews

163  Specifying the writing event: The role of task sheets

171  Appendix

 

173      References

Datos técnicos

Colección Manuales. Ediunc.

Libro. ISBN 978-950-39-0293-6. 2013 / 1º edición. Cubierta y encuadernación rústica. 176 p. 26.00 x 19.00 cm.

Descargas

Prólogo e Introducción

Autores/as

Boccia, Cristina

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.

Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

 

...

Brain, Virginia

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding  the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.  Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

...

Dorado, Laura

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding  the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.  Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

...

Farías, Alejandra

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding  the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.  Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

...

Gauna, Belén

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding  the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.  Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

...

Hassan, Samiah

This book was written by a group of professors from the EFL Teacher Training College at the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. They are all involved in teaching EFL and researching on topics related to functional aspects of language. They are especially interested in the role of genres in the EFL curriculum and in ways of foregrounding  the role of texts as key organizing constructs. The textual descriptions and the pedagogical applications that have been developed by this research group have also been shared and tested in workshops with teachers working in public and private educational contexts in Mendoza.

 

Este libro es el resultado del trabajo de un grupo de docentes-investigadoras del Profesorado de Inglés de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Todas ellas se dedican a la enseñanza del inglés como lengua extranjera, investigan sobre temas relacionados con los aspectos funcionales de la lengua y el rol que desempeñan los géneros textuales en los programas de enseñanza de inglés como lengua extranjera y procuran generar material de enseñanza-aprendizaje en el que los géneros textuales sean ejes organizadores centrales.  Las aplicaciones pedagógicas que han desarrollado han sido compartidas y validadas en talleres ofrecidos a profesores de inglés de los ámbitos público y privado de Mendoza.

...

Perera de Saravia, Guillermina

Nació en Buenos Aires en 1957. Es Magíster en Literaturas Contemporáneas en Inglés por la Universidad de Cuyo, donde es docente asociada de la cátedra Estudios Culturales - Literatura Infanto-Juvenil. Es Secretaria Académica de la Maestría en Literaturas Contemporáneas en Lengua Inglesa (UNCuyo). Ha publicado, junto a otros, los libros Working with Texts in the EFL Classroom (EDIUNC, 2013) y Nueve miradas sobre la literatura anglófona contemporánea (2014).  

...

Libros relacionados

El metabolismo en la enfermedad

Damiani, María Elena Teresa

Filosofía

Ripamonti, Paula Cristina

Introducción a la cristalografía

Andrade Gamboa, Julio José